Je Barbie pomagala pri empancipaciji žensk?

25. 7. 2023
Deli
Je Barbie pomagala pri empancipaciji žensk? (foto: profimedia)
profimedia

Barbie skozi pogled Maše Mixer, oblikovalke in specialistke za osebni brand.

Ikona

Barbie je muza, ki je s svojo identiteto navdihnila umetnike, kot je Andy Warhol, znane oblikovalce, kot je Oscar de la Renta, glasbene skupine (Aqua: Barbie girl, 1997) in zdaj še filmsko industrijo s filmom Barbie (2023). Postal je kulten, še predno je prišel na filmska platna.

In zdaj, ko si ga lahko ogledamo, je postalo jasno, zakaj: ker ozavesti njeno moč še vsem tistim, ki so jo klišejsko obsodili, da je plastično, kičasto in bogataško orodje za korporativno poneumljanje potrošnikov. Resnica ne bi mogla biti dlje.

Z razvojem Barbie se emancipiramo vsi, moški in ženske. In odkrijemo, da je zavestno vodenje življenja in odnosov v njem pravzaprav naša naloga. In namesto da kritiziramo, zdaj še toliko bolj zlahka najdemo v njej izredne elemente za suvereno in celostno vodenje svojega življenja ali posla. Zato smo tu.

Barbie pri dobrih 60 letih obstoja dokazuje, da je več kot le lutka. Onkraj sijočega nasmeha in omare, polne modnih oblačil, je simbol osvoboditve, večna muza in pionirka v svetu samoizražanja. Je ikona, ki jo kopirajo, a nikoli ne presežejo. Ikona, ki spomni, da pot samospoznanja vodi skozi srce, počlovečenje in spoštovanje tistega, kar je v tebi najboljše.

Samospoznanje

Seveda lahko gledate nanjo (še vedno) kot na igračo, ki poneumlja in spravlja deklice v stereotipna razmišljanja in okvirje. ALI pa ugotovite, da osvobaja in emancipira deklice in jih razija v zrele ženske. In preko njih fante in vso družbo.

In kako lahko na Barbie gledamo kot na ikono ali se od nje naučimo zgraditi osebno integriteto? Kaj narediti, da sami stopimo na pot ikone? Podajam dragocene vploglede, ki vas bodo navdihnili, da ugotovite svoje edinstvene lastnosti in postanete lastnica svojega osebnega branda brez opravičevanja.

Film Barbie je prišel ob pravem trenutku, ko v poplavi dražljajev in informacij, tehnologije, naravnih katastrof ter družbenih težav po večini vedno težje slišimo, kdo smo. Lik v njej nas spomni na Ikono, ki je ozavestila svoje bivanje, odrasla in nam je sposobna vsem nastaviti ogledalo. In ob tem, če se zavedamo ali ne, je ves čas gradila močan osebni brand.

Namig: Vsakdo ima osebni brand – če se tega zaveda ali ne. In v svetu, kjer večina ljudi odhaja iz služb ’od 9h do 5h’ in se preizkuša v online prisotnosti, ki naj bi prinesla uspeh, je gradnja osebnega branda ključna. In ne, za prepoznavnost ni dovolj imeti prepoznavno barvo, logotip ali spletno stran ali urejen Instagram profil s sledilci. Bistvo je drugje, in ravno skozi film tako zelo jasno uzremo pot samospoznanja in zrele osamosvojitve. Ki potem pomaga uravnovesiti vse.

Pionirska drugačnost 

Barbie je vrhunski primer trailblazer-ja. Pionirja. Osebe, ki utira pot drugim. Osebe, ki je dovolj drzna, da stvari naredi drugače, kreativno, na način, kot še ni bil viden. In ostali ji sledijo.

Vse do leta 1959 so se deklice igrale z lutkami – punčkami, ki so predstavljale otroka. Vloga deklic je bila tako 'obsojena' na igranje mame in skrb za otroka-lutko, kar jih je simbolno pripravljalo za enako vlogo, ko bodo odrasle. Barbie je revolucinarna po tem, da je bila narejena po proporcih in atributih odrasle ženske, drzne ženske (beri: v seksi kopalnem kostimu, z blond čopom in s poltenimi rdečimi ustnicami).

Reflektirala je glamour žensk, kot sta Marilyn Monroe in Elizabeth Taylor. Deklice so lahko na novo lutko sprojecirale želje in sprostile fantazijo, kaj si želijo biti, ko odrastejo (razen ali poleg materinske vloge, seveda). Čeprav sprva namenjena kot moškim kot darilce ob nakupu cigaret (!), je hitro postala priljubljena med deklicami.

Namig: razmislite, kaj je tisto, kar najbolj obvladate, na katerem področju ... Kaj je vaša unikatna vrednost, kako lahko spremenite življenja drugih na boljše? Kako lahko vi postanete trailblazer? Kaj je vaša pot, ki bo utirala pot drugim? Katera bo vaša ideja, ki bo postavila nov standard, s katerim bo napredovalao celotno človeštvo? 

Osvobajanje in opolnomočenje

Barbie je skozi čas in ob pravem času nase prevzemala različne vloge in tako pomagala deklicam ozaveščati njihove želje, da lahko postanejo, kar koli želijo, ter tako pomagala ženskam priti do poklicev. Imela je več kot 250 karier (vlog). Vse od astronavtke – na Luni je bila štiri leta pred Neilom Armstrongom, že leta 1965), pilotke, rock zvezde, gasilke, novinarke, direktorice (CEO – 1985), predsednice (1992), inženirke robotike, paleontologinje, kirurginje (1973) ... 

Njen slogan ''Lahko si kdorkoli'' spodbuja vključevanje v družbo, briše meje drugačnosti (kot nam jih vsiljuje družba) ter pomaga dekletom in mladim ženskam najti svoje mesto v vse bolj globalni skupnosti. Njen slogan temelji na vrednotah, ki kljub spremembam v času in svetu ostajajo nespremenjena. Njena misija je spodbujanje novih generacij, da so to, kar so, brez strahu ali ovir. 

Namig: razmislite, kaj so vaše vrednote. Ali vaša dejanja, kreacija, komunikacija, izgled in vse ostalo izhaja res iz istih vrednot, ki jih imate? Ali jih sploh imate? Ste jih ozavestili? Jih aktivno vključujete v svoje delo, izbiro prijateljev?

Sočutje in vključevanje

Barbie slavi raznolikost in vključevanje ter spodbuja svet, v katerem se vsi počutimo zastopane in cenjene. Tako je Barbie že leta 1968 dobila družbo temnopolte Christie, kasneje plešate Elli (2012), ki stoji ob strani otrokom, zbolelim za rakom, ter Becky na invalidskem vozičku (1997), letos pa še Barbie z Downovim sindromom. 

Uči nas ceniti našo različnost in prepoznati lepoto v vsakem posamezniku!

Namig: Kako dobro poznate vaše občinstvo (vaše idealne potencialne stranke), ki jih nagovarjate? Koliko jih razumete, kako dobro občutite? Kaj so njihove sanje in kako jim vi lahko pri tem pomagate, da se čutijo uslišane?

Rožnata št. e0218a 

Nemogoče je iti mimo Barbie roza barve – močan, energičen in glamurozen odtenek. 

A žal večina še vedno vidi rožnato kot barvo, rezervirano za dekliška oblačila in balerine, ali kot nekaj, čemur se je treba izogibati, ker se uporablja za krepitev stereotipov o ženskosti kot o sladki, nedolžni in neresni. 

Toda roza barva je vsestranska: lahko je pomirjujoča in moderna, kot milenijsko roza – ali pa vpadljiva, energična in glamurozna, kot Barbie roza. Bi verjeli, da je roza barvo uporabil tudi punk band Sex Pistolsi?

Namig: Preden se zaletite in za svoj osebni brand izberete barvo, ki vam je 'všeč', prej razmislite, ali barva odslikava vaše vrednote, lastnosti. Kajti barva – kot tudi vsi likovni elementi – odslikavajo, podpirajo in ojačajo vašo identiteto, kdo ste. Zato je nujno najprej dobro vedeti, kakšno identiteto želite ustvariti, preden se določite za barvo in njen odtenek.

Produktni brand ali osebni brand?

Čeprav je Barbie ''samo'' plastična lutka z imenom, zame ni produktni brand, kot je utrjeno mnenje. Zaradi pomena in vpliva, ki ga ima, transcedentira produktni brand in postaja osebni. Barbie ponuja samo navidezen eskapizem. Hipni pobeg iz realnosti v našo lastno fantazijo, ki pa nas opolnomoči in poveže z globoki željami, da ozavestimo, kaj bi rade dosegle v resničnem življenju.

Namig: Sanjajte na veliko, rušite meje in objemite umetnost ustvarjanja svoje lastne, edinstvene osebne identitete – ker nihče na svetu ni tak, kot ste vi. Ikona lahko postanete le z jasno identiteto, ki podpira in služi občinstvu, ki ste si ga izbrali za svojega – in oni vas. S stalnim razvojem, kreativnostjo, prilaganjem in konsistentno pristotnostjo pred vašim občinstvom ste lahko na poti do ikone. Kateri bo vaš naslednji korak?

Moja ''Barbie'' Deklaracija:

Sem _________, ikona neomejenih možnosti. Verjamem v moč sanj in moč, ki je v meni, da to uresniči. Zavzemam se za vključenost, slavljenje edinstvenosti in sprejemanje raznolikosti.

Sem simbol opolnomočenja, podiram ovire in razbijam stereotipe. Verjamem vase, zaupam svojim sposobnostim in navdihujem. Sem dokaz, da z zaupanjem vase in s podporo okolice in vsak izziv uporabim kot  priložnost za rast in razvoj.

Z močjo ustvarjalnosti raziskujem brezmejna kraljestva domišljije in ustvarjam svojo unikatno življenjsko zgodbo. 

Maša Mixer (O.P.)

oblikovalka in specialistka za osebni brand

www.mixer.si

Novo na Metroplay: Aljoša Bagola in Matej Šarc│1, 2, 3 ... bis! Podkast Slovenske filharmonije