Post ni le odrekanje hrani

Celo živali zavračajo hrano, dokler se ne pozdravijo. Ljudje se postijo že tisoče let, saj je post učinkovito sredstvo zdravljenja telesa in duha. V vseh religijah srečamo religijski post kot izpopolnitev duhovnih odlik posameznika.

10. 4. 2013

Ko se postimo, telo dobi življenjsko energijo in toploto iz lastnih zalog maščob, razgrajuje vse, kar ga obremenjuje, česar ne potrebuje več, kar ga moti in povzroča bolezni. Energija, ki se privarčuje pri presnovi (kar 30 odstotkov celotne porabe energije) se preusmerja na samozdravljenje telesa.

Spomladanski post

Postiti se je najbolje na prehodu letnih časov, ko se dogajajo spremembe tako v naravi kot v našem telesu. Pozimi se manj premikamo, jemo težjo hrano in v telesu se nabira več škodljivih snovi. Spomladi je zato treba očistiti in spočiti telo s postom, da bi lahko naprej delovalo zdravo. Če tega ne naredimo, je delovanje jeter upočasnjeno, mučijo nas lahko prebavne motnje in težje prenašamo poletno vročino.

Poleg tega post krepi samozavest, notranjo moč in mir ter pozitivno premišljevanje. Med postom reprogramiramo predstavo o prehrani in zdravju – post nam pomaga dojeti pomembnost pravilne prehrane skozi vse leto, zavrniti pregrehe in predvsem okrepiti imunski sistem.

Sami ali v skupini

Nekateri se težko postijo sami, če se njihovi družinski člani in sodelavci ob njih mastijo z dišečo hrano. Sama s tem nisem imela težav, zdi se mi, da ko se enkrat odločiš, ti še na kraj pameti ne pride, da bi prekinil nekaj tako velikega, kot je post. Sama med postom z vabljivimi piškotki v službi nisem imela težav, česar ob svojih ‘nepostnih dnevih’  ne morem trditi.

Če menite, da bo prva izkušnja posta lažja, če ga boste preživeli s skupaj ‘postečimi’, se dogovorite s partnerjem, mamo, sestro ali prijateljico, ali pa poiščite skupino, s katero se boste postili, po Sloveniji jih je v vsakem letnem času veliko, v času spomladanskih čiščenj pa še največ.

Zelo priljubljene so tudi delavnice z Marjanom Videnškom v neokrnjeni naravi, na katerih se naenkrat posti do 70 ljudi in – pozor – nemalokrat je treba na izkušnjo čakati v vrsti. V skupini je lažje tudi zato, ker se boste postili pod strokovnim nadzorom in bo ob kakršnem koli vprašanju ali slabem počutju vedno ob vas strokovnjak, poleg tega boste obkroženi z enako mislečimi ljudmi, s katerimi si boste lahko izmenjevali izkušnje, poglabljali medčloveške odnose in se medsebojno podpirali.

Pred postom opravite vse nedokončane obveznosti ali jih prestavite na teden po postu. Za post se ne odločajte, če opravljate naporno delo ali če obstaja možnost, da boste ogrožali varnost sebe ali drugih – v takšnem primeru si zanj raje vzemite proste dneve.

Sicer pa je za postne dneve tako ali tako najbolje, da jih preživite v čim večjem miru, povezanosti s samim seboj, naravi in nestresnem okolju – v takšnem primeru boste od njega dobili največ; v času posta se boste namreč zavedno ali nezavedno veliko bolj posvečali sebi in prisluhnili svojemu telesu, mislim in čustvom.

Trajanje posta

Zdrave osebe se lahko krajši čas postijo same, medtem ko je za daljši post in bolne primeren zdravniški nadzor. Enkrat na teden razbremenite telo in živite le ob svežih sokovih in vodi. Najbolj priljubljeni dnevi za to so t. i. lunini dnevi (prvi krajec, ščip, zadnji krajec, mlaj), postite se lahko vsaka dva meseca (sedem dni posta, sedem tednov hranjenja; sedem- do desetnevne poste imenujemo prečiščevalne), 40-dnevni pa so zdravilni posti, med katerimi podoživimo bolezni, ki so zaznamovale naše telo in duha; pri tem postu je priporočljivo, da ga izvajate pod nadzorom.

Ne le odrekanje hrani

Dneve posta opazujte kot možnost intenzivnega spoznavanja sebe, ker poleg telesnih na površje prihajajo tudi številne duševne ‘nečistoče’. Med postom se ukvarjajte z lahkimi športnimi dejavnostmi, ker se z izgubo telesne mase prebujajo mišice. Razvajajte se z masažami, blatnimi, vodnimi in parnimi kopelmi.

Ker je krvni obtok upočasnjen, ga pospešite s petminutnim drgnjenjem telesa z grobo frotirasto brisačo, ki ste jo pred tem namočili v mrzlo vodo, v smeri od konic prstov proti srcu. Zbranost in spomin se bosta med postom lahko poslabšala (tako kot prebavni organi bodo počivali tudi možgani) in lahko se vam zazdi, da bo slabši tudi vid, toda to se zgodi zaradi začasnega padca očesnega tlaka –  po postu bodo kognitivne sposobnosti in vid celo boljši kot prej.

Počivajte, ko bo potrebno, lahko tudi večkrat na dan. Zvečer se zavestno sprostite, razbremenite glavo z lahkim sprehodom in dobro pokriti spite ob odprtem oknu.

Osnove

Med postom se telo ves čas osvobaja od nakopičenih umazanij skozi vse telesne odprtine in pore na koži. Da boste telesu pomagali pri tem, vsaj enkrat na dan naredite klistir. Če je post daljši kot tri dni, je klistir nujen, saj se sicer blato v debelem črevesju suši in zapira izhod, toksini iz njega pa prehajajo v kri, kar lahko povzroča glavobole in bolečine v sklepih.

Ves čas posta izloča črevo škodljive snovi, celo dvajset dni po postu. Nikoli ne jemljite diuretikov, ker motijo nadzorovano upravljanje z vodo v telesu. Vodo je treba piti v veliko večjih količinah in ne le, ko smo žejni, da bomo očistili tudi ledvica in sečne poti. Urin mora biti svetel; če je temen in močnega vonja, je treba povečati vnos vode.

Med postom je pot neprijetnega vonja in je treba še bolj paziti na higieno. Po vsakem kopanju namažite telo z rastlinskim oljem po lastni izbiri (npr. olivnim, mandljevim, kokosovim), da boste koži vrnili prožnost. Izogibajte se kremam in šminki, ker zapirajo pore, preprečujejo dihanje kože in izločanje, obenem pa boste s kozmetiko in negovalnimi izdelki neorganskega izvora na kožo in posledično v svoj prebavni trakt vnašali toksine, ki so v teh izdelkih, torej čiščenje telesa ne bo čiščenje v celoti.

Z vsakim izdihom odpravljamo plinaste ostanke presnove, zato so med postom zelo pomembne redne vaje dihanja in sprehodi v naravi. Med postom se na jeziku lahko razvijeta sivo-rumena obloga in neprijeten vonj. Redno čistite jezik in izpirajte usta z vodo, pomaga pa tudi lizanje rezine limone ali žvečenje klinčkov, koprca, drobnjaka ali peteršilja.

Strokovnjaki odsvetujejo post nosečnicam in dojiljam, pri izčrpanosti po bolezni ali operaciji in duševni nestabilnosti. V primeru bulimije, raka, pretirane telesne teže, sladkorne bolezni, bolezni jeter, prenizkega ali previsokega krvnega tlaka se je treba posvetovati z zdravnikom, ki ima izkušnje s postom.

Med postom je pomembno piti veliko vode dobre kakovosti in sveže sadne in zelenjavne sokove, ki so pomembno sredstvo za osvobajanje in očiščevanje telesa od škodljivih snovi. Prepovedani pa so gazirane pijače, sladkarije, tobak, kava in alkohol.

Odločite se lahko za naslednje vrste posta: ob vodi, s sadnimi sokovi, z zelenjavnimi sokovi, s sadnimi in zelenjavnimi sokovi (v Sloveniji najbolj priljubljen), grozdna dieta, napitki iz presne ali kuhane zelenjave, post z zdravilnimi čaji, voda, v kateri so se namakali kalčki.

Pravilo posta se glasi, da je toliko dni, kolikor bo trajal sam post, treba telo nanj pripravljati in ga razbremenjevati, enako kot po postu, ko telo toliko časa, kolikor smo se postili, postopno uvajamo k uživanju vseh živil.

Če niste prepričani vase, začnite s kratkim tridnevnim postom. Ko pridobite izkušnje in veste, da zmorete, se lahko postite sami tudi deset dni. Opazujte svoje telo in um ter zapisujte vse zanimivosti v dnevnik, ki vam bo tudi po postu dal dober vpogled v njegove koristi.

Dan pred postom

Dan pred postom premišljujte pozitivno, trdno sklenite, da se boste držali posta in koliko časa bo trajal, bodite polni samozavesti glede njegovega odličnega izida in tega duha zadržite do konca. Naj bo to dan presne hrane. Telo pripravite na odrekanje od hrane, jejte malo in preprosto. Dan preživite daleč od naglice in stresa na sprehodu ali se dobro naspite.

Med postom

Petnajstminutno izpiranje ust z nerafiniranim sončničnim oljem vsak dan pred pitjem vode bo aktiviralo encime in pomagalo izločati toksine. Po pranju ustne votline na tešče popijte en liter mlačne vode, v katero lahko daste malo svežega limoninega soka. Uro potem popijte kozarec svežega korenčkovega soka, ki bo prečistil jetra.

Post je treba prilagoditi lastnemu stanju in izkušnjam. Začetniki lahko jedo tople zelenjavne juhe iz paradižnikov, korenčka, krompirja ali zelene, ker pogrejejo, dajejo moč in so vir vitaminov, mineralov in soli, nujno potrebnih med postom. Bolj izkušeni lahko pijejo le sveže sokove s poudarkom na sokovih iz korenčka, pese in med toplejšimi dnevi kumar ter popoldan paradižnika.

Prvi dan posta

Prvi dan posta je najbolje uživati v udobju lastnega doma – naspite se, poslušajte glasbo, berite. Prav tako je treba očistiti prebavni trakt. Naredite klistir s pol litra navadne vode, ki bo pomagal očistiti spodnji del črevesja.

Drugi in tretji dan posta

Drugi dan posta se lahko pojavi občutek lahkote s slabostjo, ki ga lahko odpravite s pol kozarca vode. Pogosto se pojavljajo negotovost, dvom v uspeh in potrtost, ki hitro izginejo, če se ukvarjate z zanimivimi stvarmi in ne dovolite, da vas premaga negativno razmišljanje. Tretji dan se razvijejo stabilnost, vera vase in samozavest.

Prekinitev posta

Telo je med dnevi posta nehalo proizvajati prebavne sokove in jih mora zdaj počasi obnoviti. Zato obnova prehrane zahteva enako pozornost, čas, prepričanje in mir kot sam post. Da se bodo prebavni sokovi premaknili brez težav, je treba jesti počasi, dobro žvečiti in med jedjo molčati.

Krize med postom

Po treh dneh se boste počutili olajšano, sproščeno in dobro, toda pojavljale se bodo tudi manjše krize, najpogosteje zjutraj, v obliki upočasnjenosti, pomanjkanja energije, vrtoglavice, dvomov, razdraženosti in malodušja. So pokazatelj učinkovitosti posta – toksini se intenzivno sproščajo skozi tkiva telesa in krožijo po telesu, kriza pa izgine, takoj ko se jih znebimo. Zato se je med krizami pomembno dobro pokriti in počivati v postelji ter piti veliko tekočine in se klistirati.

Tako kot naše telo v določenih časovnih razmikih zahteva hrano, tudi čiščenje zahteva počitek, med katerim se telo prenavlja. Post je najbolj naravno zdravilo, ki nas vrača na naravno pot ozdravljanja in nam je vedno na voljo.

Željka Ciganović, Petra Arula, Fotografije: Roko Bahat, Shutterstock

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri