Namesto mleka

Med vedno večjo ponudbo rastlinskih napitkov se ni vedno lahko znajti. Zakaj bi sploh pili 'nadomestke' mleka, kdaj uporabiti določeno rastlinsko mleko in za kaj je katero koristno, se najbrž sprašujete tudi vi.

10. 1. 2014

Še pred desetimi leti si življenja brez mleka nisem znala predstavljati. Oboževala sem njegov okus in vonj in vse njegove različice. O tem, da mi pravzaprav ne ustreza, nisem hotela razmišljati, čeprav mi je nekajkrat že v osnovni šoli povzročilo hude težave, na fakulteti pa sem morala brezkompromisno odmisliti svoj najljubši zajtrk – v mleko namočene koruzne kosmiče – ker so mi povzročali hudo drisko.

Pozneje me je napenjalo tudi po jogurtu in siru, a še vedno sem se rada kopala v belini dišečih okusov. Telo se je upiralo, a ker ni bilo nič hujšega in ker nisem hotela spreminjati svojih navad, sem živela naprej z napihnjenim trebuhom, zoprnimi vetrovi in skodelico mleka, jogurta ali rezino sira. A telo se je upiralo dalje, čeprav ni pokazalo intolerance na laktozo, najpogostejše težave, povezane z mlekom. Nekega dne sem se le odločila, da za mesec dni odpišem iz svoje prehrane vse sestavine živalskega izvora, kavo in sladkor.

Po dobrem mesecu sem si spet privoščila svojo priljubljeno belo kavo. Trebuh se mi je v hipu napihnil, veke pa so postale težke ... Nisem mogla verjeti. Mleko (čeprav sem ga pila s kavo, ki naj bi me poživela) me je na nek način rahlo ohromelo, uspavalo. Naslednji dan je bil učinek isti (še bolj od napihnjenosti me je motila nenadna huda utrujenost) in odločila sem se, da z mlekom ne bom več obremenjevala svojega telesa.

Takrat je bil na policah trgovin skoraj edini nadomestek kravjemu mleku sojin napitek in potrebovala sem skoraj leto dni, da sem se navadila na njegov okus. Medtem sem ugotovila tudi, da se rastlinski napitki močno razlikujejo po okusu, gostoti, možnosti penjenja, in našla svojega najljubšega proizvajalca najprej za sojin napitek, nato pa še za ovsenega in riževega.

Intoleranca na mleko

Večina ljudi, ki jim mleko ne ustreza, ima težave s presnovo laktoze. A čeprav še danes uživate v mlečnih izdelkih, se težave lahko pojavijo tudi vam; z vsakim dodanim letom na osebnem koledarju se namreč v našem telesu zmanjšuje proizvodnja encima laktaze, zato je prebava laktoze (mlečnega sladkorja), predvsem tiste iz pasteriziranega in homogeniziranega industrijskega mleka, lahko težja, in prav zato vam je morda pred letom dni mleko močno prijalo, s prebavo niste imeli nikakršnih težav, zdaj pa se vam po kozarcu mleka trebuh napihuje, vas v njem črviči ali vas nadlegujejo vetrovi.

Pomembnost raznolike prehrane

V ponudbi so rastlinska mleka iz najrazličnejših žit: riža, ovsa, kamuta in pire, mleko iz oreščkov: mandljev ali lešnikov, orehov ter stročnic: soje. Ko kupujete takšne napitke, je pomembno, da preverite, ali so pridelani organsko, saj so takšna živila bolj hranljiva in imajo boljšo vitalno energijo.

Napitke iz soje, žit, riža in oreščkov pa si lahko pripravite tudi sami – tudi pri nas že dobite poseben aparat (po velikosti in obliki je podoben grelniku za vodo), v katerem jih pripravite povsem preprosto – tako bo vaš napitek vedno svež, strošek za aparat (stane okoli 130 do 230 evrov) pa si boste hitro povrnili, saj so rastlinski napitki iz trgovine precejšen finančni zalogaj v primerjavi s steklenico kravjega mleka.

Rižev napitek

Je bogat vir lahko prebavljivih kompleksnih ogljikovih hidratov, ne vsebuje nasičenih maščob, glutena ali holesterola. To naj bi bil napitek z najmanj alergenov. Otroci ga imajo zelo radi, saj je najbolj podoben okusu materinega mleka. Prehranska strokovnjakinja Alja Dimic pa opozarja, da je precej kaloričen, zato ga priporoča za uživanje zjutraj, pred treningi ali takrat, ko si želite hitro povrniti energijo.

Najbolj okusen je takole: Zelo je okusen kot dodatek h kavi, za izdelavo frapejev in desertnih krem. Okusen je, če ga prelijete čez žitne kosmiče ali polento. Rižev napitek vsebuje zelo malo kalcija in beljakovin, vsebuje pa vitamine B – B12 in B3, ter železo.

Ovseni napitek

Vsebuje balastne snovi, ki so topne v vodi in ki spodbujajo delovanje prebavnega sistema ter dajejo prijeten občutek sitosti. Ovseni napitek ima več beljakovin kot ogljikovih hidratov, obenem pa je bogat vir aminokislin, vitaminov in mineralov. Pomembna sestavina ovsenega napitka so tudi dietne vlaknine, ki imajo sposobnost nižanja ravni holesterola in zmanjšujejo možnost obolevanja za boleznimi krvožilnega sistema.

Prehranska strokovnjakinja Alja Dimic je nad njim navdušena: "Je en od najboljših nadomestkov mleka in ga priporočam prav vsem. Oves spada med najbolj hranljive in zdravju prijazne žitarice. Vsebuje betaglukan, ki pripomore k uravnavanju ravni holesterola in niža stopnjo tveganja za srčno-žilne bolezni. Obenem je odličen za vse, ki hujšajo, saj nima visokega glikemičnega indeksa, pa tudi za vse, ki imajo težave s ščitnico, povišanim holesterolom, osteopenijo ali osteoporozo ter artritis. Zelo primeren je za odraščajoče otroke."

Najbolj okusen je takole:

Ovseni napitek je odličen za pripravo biskvita, palačink, desertnih krem, zmečkančkov in frapejev. Lepo se meša tudi z gostimi zelenjavnimi juhami in omakam daje kremasto noto. Popoln je kot dodatek krompirjevemu ali prosenemu pireju.

Ovseni napitek krepi delovanje živčnega sistema, vsebuje vitamin E, folne kisline ter minerale – bogat je z železom, med vsemi rastlinskimi napitki je najbolj bogat s kalcijem, cinkom, magnezijem, fosforjem, bakrom, s proteini in z jodom, zato je primeren za vse, ki jim ščitnica premalo deluje. Vsebuje nenasičene maščobne kisline ter vitamine B1, B2, D, E, A, C, niacin, karotene in β-sitosterol – antikancerogeno spojino.

Sojin napitek

Je zajeten vir beljakovin, ogljikovih hidratov in kakovostnih maščob. Vseeno pa vam prehranska strokovnjakinja Alja Dimic priporoča, da ga uživate v zmernih količinah, saj je soja močan fitoestrogen, ki v telesu spodbuja nastajanje estrogena. "Presežek estrogena vodi v številne zdravstvene težave – nalaganje maščob okoli trebuha, prezgodnje in boleče menstruacije pri mladih dekletih, nečisto kožo, rast prsi pri moških ter številna druga hormonska neravnovesja. Čeprav je po vsebnosti proteinov sojin napitek najboljši približek kravjemu mleku, raje posezite po drugih alternativah mleka."

Obenem se pri nakupu sojinega mleka vedno prepričajte, da ste kupili izdelek iz organsko pridelane soje, saj je soja, vzgojena konvencionalno, pogosto gensko modificirana.

Najbolj okusen je takole: Sojino mleko uporabljamo za pripravo biskvitov, za palačinke, v jutranji beli kavi. V slane jedi se lepo poda sojina smetana. Sojin napitek vsebuje kalij, kalcij, magnezij, selen ter vitamine A, B1, B2, B6 in E ter omega-3 maščobne kisline. Vsebuje fitosterole, ki uravnavajo vrednosti holesterola.

Mandljev napitek

V srednjem veku je bil znan v krščanskem in islamskem svetu. Uživali so ga med postom. Sveže mandljevo mleko so uporabljali tudi v vzhodnih toplih krajih, kjer so kravje in kozje mleko težko shranjevali brez kuhanja. Nad njim je navdušena tudi prehranska strokovnjakinja Alja Dimic:

"Mandljev napitek je najbolj podoben materinemu mleku in je zelo primerna zamenjava za naše najmlajše. Njegovo razmerje med sladkorji in beljakovinami je idealno za vse naše potrebe. Mandljevo mleko priporočam prav vsem, ki si želijo zagotoviti popoln obrok za svoje zdravje in dobro počutje; ureja delovanje hormonskega sistema, krepi delovanje organov ter spodbudno deluje na možganske funkcije. Zelo ga priporočam vsem, ki trpijo zaradi tesnobnosti, depresije in pomanjkanja življenjske energije. Napitek je nizkokaloričen, ne vsebuje veliko maščob in je bogatejši z nutrienti kot sojin in rižev napitek. Zaradi izjemnih karakteristik mandljevo mleko priporočajo osebam, ki se držijo strogih diet."

Najbolj okusen je takole: Njegov oreščkast okus dobro pristaja biskvitom, pitam in pecivom iz vzhajanega testa. Dodajamo ga lahko tudi v kavo ali čaj, odlično obogati okus zelenih zmečkančkov. Mandljev napitek vsebuje veliko magnezija, kalcija, selena, mangana, železo, cink, vitamina E in D ter številne druge antioksidante. Bogat je tudi z beljakovinami, omega-3 maščobnimi kislinami, flavonoidi.

Petra Arula

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri