Do popolne sprostitve z joga nidro (AVDIO)

Eno od glavnih, redko doseženih hrepenenj sodobnega človeka je zagotovo občutek globoke sprostitve in umiritve. Kdaj ste ga nazadnje izkusili?

Do popolne sprostitve z joga nidro (AVDIO) (foto: osebni arhiv/Špela Sila) osebni arhiv/Špela Sila
4. 2. 2018

Stanje, ko nam misli ne uhajajo na tisoč koncev in ko se končno lahko ‘odklopimo’ od vsakodnevnih stresnih situacij kot na najboljšem možnem dopustu, je mogoče doseči vsak dan, in sicer s posebno jogijsko tehniko, imenovano joga nidra.

Gre za posebno tehniko, ki jo opisujejo z izrazi, kot so: “jogijsko spanje”, “spanje brez spanca”, “zavestno sanjanje”, saj z joga nidro vstopamo v stanje med spancem in budnostjo brez izgube zavedanja. Glede na različne namene obstaja več oblik joga nidre* - izvajamo jo lahko:

- za doseganje globoke psihofiziološke sprostitve,
- za povečevanje odpornosti na stres ter za preprečevanje ali kot pomoč pri zdravljenju s stresom povezanih bolezni (visok krvni tlak, srčne bolezni, artritis) in bolezni z visoko psihosomatsko komponento (astma, čir na želodcu, preobčutljivo debelo črevo, migrena),
- kot pomoč pri nespečnosti in motnjah spanja,
- za povečanje sposobnosti učenja, koncentracije in delovanja spomina,
za lajšanje različnih vrst bolečin,
- kot pomoč pri psiholoških težavah, tudi takšnih, povezanih s starostjo (osamljenost, izguba samozavesti, strah pred prihodnostjo),
- za odstranitev neželenih navad in nagnjenj,
- za okrepitev povezave s subtilnejšimi deli našega bitja,
- kot pomoč pri spremembah na različnih življenjskih področjih - zdravje, odnosi, delo …

Kako izvajamo joga nidro?

Največja prednost te tehnike je zagotovo ta, da jo lahko izvajamo čisto vsi. Za izvajanje se namreč samo namestimo v udoben ležeč položaj, zapremo oči in prisluhnemo glasu osebe, ki nas vodi skozi prakso. Med joga nidro je naša edina naloga ta, da ves čas ohranjamo zavedanje in ostajamo budni.

V Sloveniji ta močna tehnika postaja vse bolj priljubljena in zagotovo ste že kje zasledili kakšno vabilo na večer z joga nidro. Sama kratko prakso joga nidre pogosto izvajam pred spanjem, saj me popolnoma sprosti. Po koncu samo še odložim slušalke na nočno omarico in zdrsnem v spanec.

Kako deluje joga nidra?

“Med prakso joga nidre je videti, kot da človek spi, vendar zavest deluje na globlji ravni. Zaradi tega joga nidro pogosto povezujejo s psihičnim spanjem ali globoko sprostitvijo z notranjim zavedanjem,” v knjigi Yoga Nidra (ki vam jo tudi priporočam v branje, če vas zanima več o tej temi) piše Swami Satyananda Saraswati. Dodaja, da v tem trenutku deluje naš intelektualni um, ko pa smo se sposobni sprostiti, se odprejo podzavestne in nezavedne ravni našega uma.

V joga nidri tako nismo niti na podzavestni niti na zavesti ravni, ampak na mejni črti - v stanju, ki mu znanstveniki pravijo hipnagogično stanje. Gre za prehodno stanje med budnostjo in sanjanjem, ki le redko traja več kot 3-5 minut, zanj pa so značilni alfa možganski valovi (frekvenca: 8-12 ciklov v sekundi).

Saraswati pojasnjuje: “Joga nidra se pojavi na pragu zavesti čutov in zavesti sna. Vanj vstopimo tako, da se naučimo, kako podaljšati trajanje hipnagogičnega stanja pred normalnim spancem. V joga nidri osamimo možgane in postanemo ponotranjeni, medtem ko vzdržujemo stopnjo zunanjega zavedanja s poslušanjem in mentalnim sledenjem navodilom.”

Trajanje prakse joga nidre je različno (15, 30, 50 minut), sestavljena pa je iz več delov, ki si sledijo po naslednjem zaporedju: priprava, sproščanje, sankalpa, kroženje zavesti, zavedanje diha, zavedanje občutkov, vizualizacija in zaključek.

Sproščanje uma je povezano s sproščanjem telesa.

“Sodobni nevrofiziologi so bili sposobni demonstrirati očitno povezavo med telesom in možgani, ki so jo že pred tisoči leti prvi spoznali starodavni jogiji. Da bi lahko raziskali možgansko površino, so nevrokirurgi z uporabo stimulacijskih elektrod pokazali, da je vsak del telesa natančno zarisan vzdolž girusa ali gube senzorno-motoričnega korteksa možganov,” pojasnjuje Saraswati in dodaja:

Postopno gibanje zavedanja skozi dele telesa ne le povzroča fizično sprostitev, temveč tudi prečiščuje živčne poti do možganov, tistih, ki obvladujejo fizično aktivnost, in tistih, ki se ukvarjajo s prihajajočimi informacijami. Istočasno naredimo popoln sprehod skozi možgansko površino, od znotraj navzven. Na ta način joga nidra s sproščanjem telesa sprošča um.”

Kroženju zavesti skozi različne dele telesa sledi opazovanje/zavedanje diha, ki spodbuja sprostitev in je ves čas joga nidre naraven. Dih opazujemo v nosnicah, prsnem košu, trebuhu, dihe si lahko tudi štejemo.

Nato se praksa premakne k prebujanju občutkov in izkušenj (npr. težkost-lahkost, mraz-vročina). “S prebujanjem občutkov stimuliramo možganske centre, ki so odgovorni za vzdrževanje harmonije med notranjim in zunanjim okoljem ter postopno spreminjamo našo izkušnjo čutnega življenja v fizičnem telesu.”

Tehnika vizualizacije je v joga nidri pomembna za odklepanje shranjene vsebine nezavednega uma, ki se normalno manifestria le med sanjanjem.

“Vse, kar izkusimo skozi čute in v mislih, pušča vtis v umu. Izkušnje iz prejšjnih življenj, zgodnje otroštvo in zrelost, vse je zabeleženo v nezavednem umu. Navadno nimamo dostopa do nezavednega uma, s priklicom določenih podob med globoko sprostitvijo pa premostimo vrzel zavedanja med našim budnim stanjem in nezavednim.”

Praksa vizualizacije razvija samozavedanje in sprošča um, tako da ga očisti motečega ali bolečega materiala. Ta del se običajno konča s podobo, ki prikliče globoke občutke miru in umirjenosti, kar pa naredi nezavedni um zelo sprejemljiv za pozitivne misli in sugestije. Zato se praksa nidre konča s sklepom (sankalpo), ki si ga izoblikujemo na začetku.”

Sankalpa - za korenite življenjske spremembe

Z joga nidro lahko v svoje življenje vnesemo korenite spremembe na različnih področjih - zdravje, odnosi, delo … V ta namen si pred prakso joga nidre (lahko) izoblikujemo svojo sankalpo, in sicer v obliki zelo jasno zasnovanega besedila, stavka.

Sankalpi (ki jo lahko tudi izpustite) je namenjeno kratko obdobje na začetku ter na koncu joga nidre, in sicer si izoblikovano besedilo sami pri sebi trikrat ponovimo.

“Sankalpa je sanskrtska beseda, ki jo lahko prevedemo kot sklep ali odločitev. Je odločenost, da v svojem življenju postanete nekaj ali nekaj naredite. Je seme, ki ga ustvarite in nato posadite v gredico svojega uma. Veliko ljudi sprejme intelektualne odločitve, ki pa le redko prinesejo rezultate, kar je posledica tega, da odločitev ni dovolj globoko posajena oziroma je narejena, ko je um moten ali pa ni pripravljen, da bi jo sprejel. Za uspeh moramo sankalpo posaditi z močno voljo, občutkom in v stanju, ko je um sproščen in jo je pripravljen sprejeti. Takšno stanje se pojavi med joga nidro,” pojasnjuje Saraswati in dodaja, da se tako globoko posajeno seme na koncu vedno znova izrazi na zavestni ravni in pripelje do sprememb v naši osebnosti in življenju.

Joga nidra za sprostitev napetosti in učinkovitejše počivanje

Večina ljudi je ves čas polna napetosti. Z joga nidro sprostimo tri osnovne tipe napetosti, ki jih opredeljuje jogijska filozofija in ki so odgovorne za vse agonije sodobnega življenja - mišično, čustveno in duševno.

“Ena ura joga nidre odpočije toliko kot štiri ure običajnega spanca,” piše Swami Satyananda Saraswati in poudarja, da je joga nidra zmogljivejša in učinkovitejša oblika počitka kot običajni spanec.

“Razlika med običajnim spancem in joga nidro je v tem, da se v joga nidri med beta možganskim valovanjem, ki prevladuje v budnem stanju, in med počasnim delta možganskim valovanjem, značilnim za globok spanec, razvije vmesno stanje prevlade alfa možganskega valovanja in popolne sprostitve, zato je kakovost počitka z joga nidro tako blagodejna za telo in um.”

Za konec pa še to: če boste ljudi, ki so že bili na joga nidri (ali jo redno prakticirajo) vprašali po njihovih izkušnjah, vam niti dva ne bosta pripovedovala o enakih. Med prakso joga nidre namreč zelo različno potujemo skozi plasti zavesti glede na svojo (trenutno) sposobnost. Včasih gremo zelo globoko in so naše izkušnje zelo intenzivne, spet drugič ne.

Ne glede na to lahko iz lastnih izkušenj z vodenih praks joga nidre rečem, da se je vsak učenec po izkušnji joga nidre počutil sproščeno in spočito kot že dolgo ne, saj kot pravi Saraswati: “Joga nidra pomeni spanec, potem ko smo odvrgli bremena. To je izkušnja popolne sprostitve.”

Bi radi izkusili delček joga nidre? Prisluhnite kratkemu sproščanju z elementi joga nidre:

Pripravila: Špela Sila, novinarka in učiteljica joge
Fotografija: osebni arhiv
*Vir: Yoga Nidra (avtor: Swami Satyananda Saraswati)


Preberite še: Meditacija: podrobni in uporabni napotki za začetnike ali pa Polno jogijsko dihanje - vaja, ki nas v trenutku pomiri

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri