TO je po mnenju Alana Wattsa izvor tesnobe sodobnega človeka

2. 4. 2024
Deli
TO je po mnenju Alana Wattsa izvor tesnobe sodobnega človeka (foto: profimedia)
profimedia

Živimo v dobi brezprimerne tesnobe. Prihodnost nosi preveč negotovosti, podobno kot cesta, ki se razcepi v preveč nepredvidljivih možnosti.

Ali bomo preživeli podnebne spremembe? Kaj bomo počeli, ko bodo roboti prevzeli naša delovna mesta? Kako bodo naši otroci našli smisel v življenju, ki jim ne ponuja ničesar, za kar bi se trudili? Kdaj bomo imeli voditelje, ki jim bomo lahko zaupali?

Britanski filozof in pisatelj Alan Watts v delu Modrost negotovosti: Sporočilo za dobo tesnobe piše, da je izvor naše človeške frustracije in vsakodnevne tesnobe naša nagnjenost, da živimo za prihodnost – da bi živeli prijetno v sedanjosti, moramo imeti zagotovilo srečne prihodnosti.

Naša vztrajnost po varnosti v svetu stalnih sprememb in nepredvidljivosti prinaša eksistencialno tesnobo. Čakamo na boljšo prihodnost, ko se bomo počutili bolje in varneje. Ampak ta prihodnost je zgolj abstrakcija. Ne obstaja.

Kako rešiti to obsedenost s prihodnostjo?

Watts pravi, da moramo biti prisotni v sedanjem trenutku. Izpostavlja očitno protislovje v želji, da bi bili popolnoma varni v vesolju, ki je po naravi minljivo in fluidno. Ampak protislovje leži še globlje kot zgolj v konfliktu med željo po varnosti in dejstvom, da se vse ves čas spreminja. "Če želim biti varen, torej zaščiten pred tokom življenja, želim biti ločen od življenja. Vendar je prav ta občutek ločenosti tisti, ki me dela negotovega."

Watts pojasnjuje, da biti varen pomeni izolirati in utrditi "jaz", ampak prav občutek, da smo izoliran "jaz", nas dela osamljene in prestrašene. Povedano drugače: več varnosti ko lahko dobimo, več je bomo želeli.

Osvobodili se bomo, ko bomo spoznali, da smo eno z vsem

Kaj naj torej storimo s tem vseprisotnim občutkom negotovosti, ki razjeda naše dobro počutje? Watts nas opominja, da "... se življenje odvija zgolj v sedanjosti, da ni ne stalnosti ne varnosti, in da ni 'jaza', ki bi se ga dalo zaščititi."

Piše:

"Pravi razlog, zakaj je človeško življenje lahko tako izjemno obupno in frustrirajoče, ni v tem, da obstajajo dejstva, kot so smrt, bolečina, strah ali lakota. Norost je, da čeprav so takšna dejstva prisotna, se vrtimo, brnimo, zvijamo in vrtinčimo, ob tem pa poskušamo "jaz" izvzeti iz izkušnje.

Pretvarjamo se, kot da smo amebe, in se poskušamo zaščititi pred življenjem tako, da se razdelimo na dvoje. Zdravje, celovitost in integracija ležijo v spoznanju, da nismo razdeljeni, da sta človek in njegova sedanja izkušnja eno, in da ni mogoče najti nobenega ločenega 'jaza' ali uma. "

Povzeto po Hackspirit.com 

Preberite tudi:

Novo na Metroplay: O duhovnih praksah v psihoterapiji | Prof. dr. Borut Škodlar