Dober spanec je lahko tudi krajši od 7 ur

Do sedaj smo bili prepričani, da povprečna oseba potrebuje 7-10 ur spanja na noč. Vendar je mogoče doseči blagodejne učinke spanja tudi v krajšem času in sicer upoštevajoč načela polifaznih spalnih ciklov. Poznamo več različnih polifaznih spalnih ciklov, ki so enako učinkoviti kot monofazni spalni cikel in morda za koga tudi bolj praktični.

Spanje ni nujno dolg proces, ki traja celo noč. Kvalitetno se lahko naspimo tudi v krajšem času, upoštevajoč pravila polifaznih spalnih ciklov. (foto: Profimedia) Profimedia
25. 6. 2016

Monofazni spalni cikel

Monofazni spalni cikel je sestavljen iz več stopenj spanja, najpomembnejša pa je faza REM (rapid eye movement ali hitro premikanje oči). Na ta način spi večina oseb, za to pa izkoristijo noč.

Ponavadi je potrebnih 45.75 minut, da dosežemo fazo REM, ki povzroči različne možganske in telesne funkcije, ki blagodejno vplivajo na zdravje. Čeprav znanstveniki še ne razumejo popolnoma, zakaj potrebujemo spanje, je opazovanje živali pokazalo, da je spanje potrebno za preživetje

Bifazni spalni cikel

Bifazni spalni stil ali "siesta" je najbolj poznan polifazni spalni cikel, saj ga uporablja največ ljudi (še posebno v Sredozemlju). Ta cikel je sestavlje iz nočnega spanja, ki traja 5-6 ur ter 20/60/90 minutnega počitka med dnevom.

Znanstvene raziskave so pokazale, da je ta cikel bolj zdrav, pomaga izboljšati razpoloženje, zmanjšuje stres, povečuje pozornost in povečuje produktivnost. Prav tako naj bi povečeval inteligenco. 

Spalni cikel glede na stopnjo pozornosti

Ta spalni cikel je sestavljen iz 3,5-urnega glavnega spanca in treh 20-minutnih počitkov med dnevom. Oblikovan je tako, da sodeluje z naravnim padcem pozornosti, ki ga uravnava naš bioritem. Ponavadi se uporablja urnik: spanje 9.00-12.30, počitek ob 4.00, 8.00 in 14.40.  Ni priporočljivo, da glavni spanec premaknemo na ure 3.00-6.00. 

Spalni cikel iz 20-minutnih počitkov

Ta cikel je sestavljen samo iz 20-minutnih počitkov, ki so razporejeni čez cel dan. Klasična metoda vsebuje 6 20-minutnih počitkov, lahko pa jih povečamo tudi na 8. Ljudje, ki uporabljajo ta cikel poročajo, da se počutje izredno poslabša, če zamudimo kakšnega od počitkov, zato se je priporočljivo držati urnika. Prav tako poročajo, da ta spalni cikel povzroča izredno intenzivne lucidne sanje.  

Nasveti za prehajanje med spalnimi cikli

Pri spreminjanju spalnega stila je potrebno upoštevati, da telo potrebuje določen čas, da se navadi na nov način spanja. Med tem časom, ki ponavadi traja približno dva tedna, lahko izkušamo izmučenost in izčrpanost, ki pa po tem obdobju mineta. Za začetek je najlažje preiti na bifazni spalni cikel ali "siesto". 

Prav tako je pri izbiri spalnega stila potrebno upoštevati osebni življenjski stil in ritem. Ugotoviti moramo, ali si lahko privoščimo 20-minutni počitek večkrat na dan. Pri navajanju na nov spalni stil nam je v podporo ekološka polnovredna prehrana v pravilnih kombinacijah in količinah. Prav tako nam v začetku zelo pomaga budilka. Kadar spimo, poskusimo najti zatemnjen prostor ter se vsakič, ko se zbudimo, za nekaj minut izpostavimo sončni svetlobi. 

Napisala: Ana Drevenšek

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri