Ples, ki mi je spremenil življenje

22. 8. 2017
Deli
Ples, ki mi je spremenil življenje (foto: osebni arhiv)
osebni arhiv

Ples je čudovita integracija vseh naših ravni bivanja in odlično terapevtsko orodje, ki izboljšuje fizično in psihično zdravje ter nas povezuje z našim naravno prirojenim potencialom, ki leži v vsakemu človeku.

Oktobra se bo v Goriških Brdih, v najlepši renesančni vili v Sloveniji, Vili Vipolže, zgodil 4-dnevni festival INTINITI Dance Bliss Festival, mednarodni festival ishmecha, afro tribala, kizombe, sembe in čuječnosti. Njegova vizionarka je mlada in ambiciozna Brika Urška Merljak, ki ljubi ples kot povezovanje s svojim resničnim bistvom. Pristnost afriških ritmov in modrost mame Afrike so jo, kot pravi, speljali na njeno lastno potovanje Domov.

Urška je univ. dipl. pravnica, specializantka integrativne psihoterapije, izvensodna mediatorka, ki izvaja individualno psihoterapijo, plesno terapijo, delavnice INTINITI čuječega plesa, programe promocije zdravja za psihosocialno zdravje na delovnem mestu ter organizira dogodke osebnega in poslovnega turizma s področja osebnostne rasti v Sloveniji in tujini. Svoje delo v lastnem podjetju INTINITI je zasnovala na konceptu celostnosti, ki povezuje človekovo telo, čustva, um in dušo. Z njo smo se pogovarjali o plesnem festivalu, ki se bo odvijal v mesecu oktobru v Sloveniji in katerega koncept zasledimo prvič na svetovni ravni.

Poudarjate, da je INTINITI Dance Bliss Festival dogodek, ki pelje nazaj k celoti.

"To je festival, ki se dotika vseh dimenzij našega bivanja – povezuje telo, gibanje, misli in čutenje posameznika ter povezovanje z drugimi ljudmi. Preko plesa namreč človek doživlja zmožnosti svojega telesa, ki se odražajo tako v funkciji umskega in čustvenega aparata kot čutenja, občutenja in tudi intuitivnega aparata. Ples je čudovita integracija vseh naših ravni bivanja in odlično terapevtsko orodje, ki izboljšuje fizično in psihično zdravje ter nas povezuje z našim naravno prirojenim potencialom, ki leži v vsakemu človeku. Verjamem v združevanje znanj, zato psihoterapevtsko delo, ki temelji na pogovoru, kombiniram s plesom, ki ni omejen s predpisanimi vzorci gibanja, deluje ekspanzivno in prebuja različna področja v možganih. Preko glasbe in gibanja občutke, ki jih doživljamo v telesu, izrazimo in jih povežemo v celoto, integriramo individualno. Telo nam vedno pove, kakšno je naše stanje. Navznoter in navzven. Iz odzivov fizičnega telesa razberemo, kako močni smo, koliko smo neodvisni, vztrajni, kompetentni, osrediščeni in sproščeni.
Hkrati pa je festival tudi velik družabni dogodek, ki ne ponuja zgolj povezave s samim seboj, temveč tudi z ljudmi iz različnih držav, kultur in z naravo, saj se bo odvijal med griči Brd. Na festivalu se bodo prepletali koncepti in prakse različnih kultur. Koncept pozornosti oz. zavestne prisotnosti v danem trenutku, ki sicer izhaja iz budizma, se pa uporablja v vseh psihoterapevtskih modalitetah, bomo izkušali predvsem s prakticiranjem čuječnosti skozi gibanje – še posebej skozi plesno metodo ishmech, ki jo izvaja plesna pedagoginja in nekdanja vrhunska plesalka Kristina De Ventus. Na delavnicah prvinskega afro tribala, čutne kizombe in radostne sembe bodo udeleženci odkrivali svoj naravni potencial, ki zagotavlja kakovostnejše in uspešnejše življenje tako v osebnem kot delovnem okolju. Afriški tradicionalni plesi so zelo energični, imajo zgodovinsko ozadje in pomen. Povezani so z materjo Zemljo, torej s prvinskim v nas, sprostijo telo in povečajo zavedanje o njem. Plesalci in bobnarji iščejo skupni ritem. Vibracija bobnov ustvarja večno vez med ritmom in gibanjem, ki skozi ples postaneta eno.

Nazaj k svojim koreninam, pravite.

Slogan INTINITI Dance Bliss Festivala je ’back to your roots – here and now’, nazaj k svojim koreninam – tukaj in zdaj. Gre za vračanje nazaj k prvinskemu sebi, k zakonom telesa, naravi, zemlji, ritmu življenja, vendar skladno s trenutkom in z okoliščinami, v katerih živimo zdaj. Naša prisotnost v trenutku, karkoli že počnemo, je bistvena, saj smo le v takšnem stanju resnično živi in lahko čutimo lepoto življenja. Naučila sem se, da je izraz spoštovanja do življenja ta, da ga živimo v popolnosti. Doumela sem, da je radost izjemnega pomena za življenje in vrlina, ki se ji predvsem Slovenci zelo težko prepustimo.
Ples predstavljaje praznovanje življenja, slavljenje trenutka – zato je to tudi osnovni moto INTINITI Dance Bliss Festivala, na katerem bo poleg vrhunskih plesnih delavnic s svetovno priznanimi plesnimi učitelji poskrbljeno za vse čute s kulinariko priznanega kuharskega mojstra Tomaža Kavčiča, zmagovalca nagrad za inovacije JRA 2017, degustirali bomo tudi svetovno priznana vina in oljčno olje iz naših Brd. Uživali bomo v koncertih afriških glasbil, modni reviji – skratka, občutili bomo lepote življenja z vsem svojim bitjem.

Afrika – vse se je začelo z Afriko?
"Moja osebna zgodba se je začela že v moji sobi doma, saj sem že kot otrok čutila, da me ples osrečuje in veže z nečim enkratnim. Bistveno pa je na spremembo mojega življenja vplivalo vprašanje temnopoltega plesnega učitelja z Nizozemske, ki sem ga leta 2012 srečala na mednarodnem plesnem festivalu salse na Hrvaškem. Vprašal me je: ’Ali veš, kaj je kizomba?’ Prijel me je za roko, odpeljal v dvorano z afriško glasbo in zaplesal z mano. Prav ta prva izkušnja kizombe, prežeta sicer z zmedenim občutkom, ali me frajer le osvaja, ker me drži tako blizu v objemu, je bila pravzaprav začetek moje notranje preobrazbe. Občutek prijetne povezanosti in človeške bližine s popolnim neznancem, ki sem ga doživela pri plesu kizombe, me je vlekel naprej. Začela sem se učiti njenega jezika. Začela sem se vse bolj posvečati plesu in z njim stopila na pot, ki me vodi Domov, nazaj k sebi, k svojim koreninam, k temu, kar sem v resnici: čista, avtentična, avtonomna, ljubeča in svobodna. Odkrivanje sebe je postalo še izrazitejše s predajanjem kizombi. Že od začetka plesanja tega čarobnega plesa se je v meni prebujalo učenje o življenju in njegovih skrivnostih. Plast za plastjo sem začela odkrivati resnično sebe in preverjati ter na novo oblikovati vsa moja ukoreninjena prepričanja ter vzorce kulture, v kateri živim; kraja, družine in naroda, v katerih sem odraščala, vseh vplivov iz okolja, šolskega in delovnega sistema. Plesno izražanje in plesanje v afriških ritmih mi pomagata pri odklopu od ustaljenih vzorcev in omejitev sodobnega življenja ter me vodita k vpogledu vase in na življenje z drugačne, jasnejše perspektive. Hoja po drugem planetu me včasih pretrese, zmede in preseneti, toda hvaležnost ob novopridobljenih izkušnjah, uvidih in znanjih mi vedno znova daje dodatne moči, vero in še trdnejše zaupanje, da sledim svojemu srcu in intuiciji. Stik z Afriko in njeno kulturo preko svobodnega plesnega izražanja in afriške glasbe, druženje s svetovno uveljavljenimi plesnimi učitelji iz Angole med skoraj enoletnim bivanjem v Lizboni, svobodno plesno izražanje pod mentorstvom Kristine de Ventus ter individualna psihoterapija so mi pomagali pri osvobajanju od ustaljenih in predvidljivih vzorcev znanega ter videti življenje in sebe v drugi perspektivi. Zdaj globoko razumem, da je najgloblja skrivnost življenja slediti Srcu. Vse življenje sem čutila močan notranji glas, intuicijo, vendar pa ji zaradi močnega in strogega razuma nisem vedno sledila.

Kaj je pravzaprav bistvo kizombe – plesa, ki je obnorel svet?

Kizomba je zame ples, ki mi daje moč, vero in zaupanje, da sledim svojemu srcu in intuiciji. To je senzualni ples, ki je nalezljiv kot prijetna melodija, ki se dotakne duše. Privlačnost kizombe niso različne kombinacije in gibalni triki, temveč popolna predaja glasbi in ustvarjanje harmonije, najprej v sebi in nato v paru s soplesalcem. Povezuje nas s senzualnim delom, ki ga moramo v sebi odkriti, če želimo doživeti sebe, druge in življenje subtilnejše, čisto, objektivno, ne skozi filter osebnih predstav. Bistvo kizombe je skladnost gibov plesalcev. Ko dve telesi zaplešeta kot eno, se med njima ustvari neverjetna energija, ki te popolnoma prevzame.

Seksualna energija?
Ne. To je ples čutnosti. Ko si med plesom v stiku s svojim najglobljim delom bitja, tvoje bitje občuti tudi partner. Ko si popolnoma odprt in poln čiste ljubezni, postane refleksija tebe. Senzibilen moški v plesu ženski daje varnost in jo poveže z njej lastno krhkostjo in zavedanjem, kako močna in lepa je v resnici. Če se kot ženska počutim varno in spoštovano v rokah moškega, me ta občutek vedno znova kliče v predajo k avtentični sebi ter v ples z njim. Ob takšnem stiku občutim hvaležnost in mu spontano vračam pozitivne občutke.
Artisti kizombe pravzaprav že od začetka širjenja tega plesa v Evropi in svetu opozarjajo, da kizomba in tarraxinha, ki izhaja iz kizombe in zahteva še večjo bližino v objemu in senzualnost gibanja, nista seksualni, temveč senzualni, torej čutni. Veliko afriških učiteljev in plesalcev kizombe pravi, da smo ta ples v zahodnem svetu po krivici naredili za seksualnega. Afričani plešejo kizombo in sembo na vsakem družinskem srečanju, ob porokah, rojstvih, smrti. Predstavlja jim zbujanje radosti, življenja, ljubezni in medsebojnih povezav kot poklon življenju, kakršnokoli že je – oni ostajajo isti, ga sprejemajo takšnega, kot je, in plešejo, vedno enako. Zahodnjaki pač nismo navajeni na čaroben občutek, v katerem sta v svoji čistosti povezani dve duši. Toda prav to je tisto, kar v današnjem svetu najbolj potrebujemo.

Gre torej za zdravljenje, celjenje sebe?

Jaz temu pravim zdravljenje na plesišču, ki se zgodi na vseh nivojih bitja, če se predamo. Dihanje postane gladko, globoko, čisto; oči jasne, žareče in sproščene; drža postane naravno pokončna in udobna in plešem lahko tudi več dni zaporedoma, v visokih petah in ob minimalnem spanju. Noge se premikajo same od sebe. Ko se zgodi enost s soplesalcem, noben ne vodi in noben ni voden, dogaja se le ples. Takrat oba s soplesalcem postaneva refleksija čudovitosti življenja, postaneva življenje samo. Zame je dober ples takrat, ko med mano in soplesalcem obstaja dobra medsebojna povezava oz. stik; ko plešem s prisotnim plesalcem, ki je v trenutku tam le za naju in najin ples. Takrat se zgodi občutek, kot da se poznava že veliko časa, skupaj se počutiva dobro, vesela sva in zadovoljna, da sva trenutno skupaj. V objemu ob takšni povezavi se kot ženska predam soplesalcu, saj se počutim dovolj varna, zaščitena in spoštovana v njegovih rokah ter svobodna, da lahko raziskujem in bolje spoznavam sebe, da pridem v večji stik sama s sabo in izživim to, kar resnično sem. Takrat lahko izrazim vse svoje potenciale in vso lepoto. Verjamem, da je to, da se soplesalcu pokažem v svoji lepoti, zanj največje darilo. In takrat se med nama ustvari krog dajanja in prejemanja.

Ko svoje telo sprostimo v plesu, se istočasno sproščajo naša prepričanja, misli, čustva in strahovi. Ko objemamo drugo osebo, njegovo ali njeno telo in dušo, in če ta vibrira na isti stopnji, se rodi občutek, ki je naraven in božanski istočasno. Potrebujemo drug drugega za prebujanje vseh delov nas samih. Včasih nam ni všeč kakšen del, ki se prebudi ob določenem človeku, zato raje odidemo, a prav sprejemanje tega je ključ za pomik naprej.

Več o Intiniti Dance Bliss International Festival

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja