In rodi se novi pridigar

24. 12. 2013
Deli
In rodi se novi pridigar

Evangelist Luka takole opisuje božično zgodbo: Jožef in Marija sta se odpravila iz Nazareta v rodno mesto Betlehem, ker je rimski cesar ukazal popis prebivalstva. Opisal je še rojstvo v hlevu in poklon pastirjev.

Lukovo pripoved je mogoče časovno opredeliti, ni pa povsem resnična.

Iz več antičnih zgodovinskih virov je namreč razvidno, da se je popis res zgodil med letoma 6 in 8. Evangelist Luka je še zapisal, da je bil Jezus star približno 30 let, ko je začel pridigati. Njegovo javno delovanje je trajalo najmanj eno leto, preden so ga križali. Če se je res rodil v letu popisa prebivalstva, bi se moralo križanje zgoditi najprej leta 37, prefekta Poncija Pilata, ki ga je dal križati, pa so odpoklicali že leta 36.

Evangelist Matija je zapisal drugačno zgodbo. Jezus naj bi bil rojen v Betlehemu. Po prihodu treh modrih, ki so se poklonili novemu judovskemu kralju, naj bi Herod v svojem kraljestvu ukazal pokol vseh otrok, mlajših od dveh let. Jezusova družina je pobegnila v Egipt, kjer naj bi počakala na despotovo skorajšnjo smrt, se nato vrnila v domovino in se naselila v Nazaretu. Poganski in judovski kronisti so opisali mnogo Herodovih okrutnosti, pokola novorojencev pa niso omenili.

Iz Betlehema, oznanja prerok Miha, bo nekoč prišel odrešenik. Nazaret pa je bil tako nepomemben zaselek, da ga Stara zaveza sploh ne omenja. Večina znanstvenikov zato domneva, da sta Matej in Luka svoji zgodbi o Jezusovem delovanju priredila starim prerokbam.

Poudarjeno je tudi brezmadežno spočetje.

Pri starih Grkih in Rimljanih so posebni ljudje veljali za potomce boga in device. Izvorna različica zgodbe prvih kristjanov je še vedno opazna v Matejevem evangeliju. Ta se začne takole: "Rodovnik Jezusa Kristusa, Davidovega sina, Abrahamovega sina." Našteje še vse druge prednike do Jožefa. To naštevanje je prepričljivo samo, če je Jezus nekoč res veljal za Jožefovega rodnega sina. Jezus je bil rojen kot Jožefov sin v Nazaretu. In ker o tem ni nobenih zapiskov, domnevamo, da se je to zgodilo v času Herodovega zatona, torej pred pomladjo leta 4 pr. n. št.

V Nazaretu je bilo takrat nekaj kolib, vodnih zbiralnikov, vodnjak, nekaj mlinskih kamnov in kašč, na pobočjih zunaj naselja nekaj vinogradov, njiv in oljčnih nasadov. Arheologi iz tedanjega obdobja niso našli ničesar več.

V zaselku je živelo kakšnih 400 ljudi, po prašni poti pa ga je bilo mogoče prehoditi v nekaj minutah. Znana ni niti ena javna zgradba iz tega obdobja. Sveto pismo sicer omenja sinagogo, ki pa je morala biti ali dvorišče ali večji prostor v eni izmed kolib.

Kljub temu je ameriški arheolog Richard Freund poleti leta 2003 postavil tezo, da je v današnjem Nazaretu že dolgo znan podzemni obok, del nekdanjega rimskega legionarskega kopališča. Zanj je to dokaz, da je bil Nazaret v Jezusovih časih oporišče za nekaj sto rimskih vojakov in posledično za tisto obdobje razmeroma pomembno mesto.

Toda večina strokovnjakov je zadržana. Teza ameriškega kolega naj bi bila le pobožna želja, ruševin pa naj ne bi bilo več mogoče natančno časovno opredeliti in naj bi bile po vsej verjetnosti iz obdobja križarskih vojn.

Lastnika ene izmed hiš v Nazaretu sta bila tudi Jožef in njegova žena Marija. Jezus (aramejsko: Jeschua, "Bog z nami") je bil njun najstarejši sin. Imel je štiri brate, Jakoba, Jožefa, Judo in Simona, ter najmanj dve sestri, katerih imeni nista znani. Jožef naj bi bil "tekton", je zapisano v evangelijih, kar bi lahko prevedli kot "tesar", primernejši izraz pa bi bil "stavbenik". Grški dokumenti iz tistega obdobja, denimo računi in upravni zaznamki, omenjajo "tektona" tudi v povezavi z gradnjo kanalov, vzdrževanjem zajemalnih koles ali popravilom sedel. Jezus se je kot prvorojenec učil poklica svojega očeta.

Iz evangelijev pa ne izvemo ničesar o njegovem otroštvu, njegovi mladosti in zgodnjih letih odraščanja, niti tega ne, kakšen je bil (prve podobe so naslikali šele nekaj stoletij po križanju).

Bi lahko "tekton" preživel v kraju, kakršen je bil Nazaret? Komajda! Tudi zato lahko sklepamo, da sta Jožef in pozneje tudi Jezus kot njegov pomočnik delala v bližnjem Seforisu, ki so ga obnavljali po Varovem uničenju. Morda se je tam naučil tudi nekaj grščine.

Najverjetneje je kot večina njegovih sokrajanov iz Nazareta znal tudi za silo pisati in brati. Starešine so mu v sinagogi pripovedovali zgodbe iz tore in napovedi prerokov, on pa se jih je učil na pamet.
Vsega tega sicer ni mogoče dokazati, je pa zelo verjetno. Taki so namreč zapisi, ki opisujejo odraščanje sinov v Galileji.

Kaj je torej nenavadnega? Kdo ali kaj je Jezusa pregnalo iz Nazareta? Kaj ga je oblikovalo v teh 30 letih, ki jih je preživel tam?

Saduceji in duhovniki se verjetno niso zanimali ne za Nazaret ne za njegove prebivalce. Jezus je pozneje vedno kritiziral nepopustljivost farizejev, zato je nemogoče, da jim je bil kdajkoli blizu.
Je bil Jezus esen? Mikavna je misel, da je mladi mož iz Galileje, navdušen nad verskimi ideali, odšel iz Nazareta do Mrtvega morja, vse do Kumrana, kjer se je posvetil študiju svetih spisov.

Eseni namreč verjamejo, enako kot je pozneje pridigal tudi Jezus, v vladavino Boga, vendar šele v bližnji prihodnosti, medtem ko jo on vidi že v sedanjosti. Za esene so pomembni templji, duhovništvo in obredna čistost, za kar se Jezus ne zmeni prav dosti. Eseni so se imeli za elito čistosti, Jesus pa se je pozneje pogosto družil z nečistimi ljudmi, mitničarji in prostitutkami.

Je bil morda zelot? Tudi ti politični vročekrvneži so dajali upanje revnim in zasramovanim. In bili so, enako kot Jezus, pripravljeni umreti za svojo stvar. Toda zeloti so se bojevali in morili, kar je Jezus odločno zavračal.

Je bila Jezusu radikalnost morda vsiljena z razmerami, v katerih je živel? Teolog Gerd Lüdemann (ki je med kolegi sicer zelo sporen) razlaga odlomek iz najstarejšega evangelija tako: Evangelist Marko (ki sicer Jezusovovega rojstva in mladosti ne omeni niti z besedico) pravi, da je Jezus pozneje pridigal v Nazaretu, njegovi nekdanji sokrajani pa da so mu pravili "Marijin sin". Po nemškem raziskovalcu naj bi bilo to precej nenavadno, kajti v tedanjem obdobju naj bi uporabljali moško obliko, torej "Sin tega in tega ...". Mar torej Jezus v Nazaretu ni veljal za Jožefovega sina?

Je bil morda nezakonski otrok? Je mogoče, da njegova mati ob njegovem rojstvu še ni bila poročena?

Za Nazarečane bi bil to hud predzakonski greh. Mar ne bi Jezus zaradi tega v vasici veljal za izobčenca in ali ne bi bil prav to lahko vzrok, da se je pozneje najbolj posvečal izobčencem in tako ostro nasprotoval eliti?

Dokaj gotovo je, da se je Jezus z 28 ali 29 leti odločil za nenavaden korak in zapustil svojo družino. Jožef je bil takrat verjetno že mrtev, kajti v evangelijih ni več omenjen. Toda če je oče umrl, je moral najstarejši sin poskrbeti za mater in sestre.

Kdor je v takem položaju zapustil svojo družino, je prekršil četrto božjo zapoved in je v tistih časih veljal za tako nemoralnega in brezbrižnega kot morilec ali prešuštnik. Kot kaže, Jezusu tega niso odpustili njegovi bratje. Ko je bil že znan, piše evangelist Marko, "so odšli njegovi, da bi ga na silo odvedli, kajti govorili so, da ni priseben".

Zgodovinarji najbrž ne bodo nikoli dognali, zakaj je Jezus odšel iz Nazareta, v evangelijih pa je zapisano, kam je odšel. K Janezu Krstniku, k pridigarju v tistih nemirnih časih, ki je na bregovih Jordana ljudi svaril pred poslednjo sodbo in obljubljal večno življenje tistim, ki so se pustili krstiti.

Pri evangelistu Luku se Janez Krstnik pojavi "v 15. letu cesarja Tiberija", torej najverjetneje med jesenjo leta 28 in jesenjo leta 29. Omenjajo ga vsi evangelisti in tudi Flavij Jožef. Okrog moža, ki je na robu puščave pridigal o moralnih prestopkih vladarjev, se je kmalu zbrala množica privržencev, toda grozeč upor v deželi je kmalu postal njegova past. Iz strahu pred demagoško nadarjenostjo Janeza Krstnika je dal Herod Antipas samooklicanega preroka umoriti.

Jezus je medtem že nadaljeval svojo pot. Za morda nekaj tednov je tudi mož iz Nazareta postal Janezov privrženec. Pustil se mu je krstiti, kmalu zatem pa sta se njuni poti razcepili. (Jezus sam ni nikoli nikogar krstil.)

Že spomladi leta 29 je v Galileji ljudem svoje sporočilo oznanil novi pridigar.

Vir: Geo

Kdo je bil Jezus? Je res živel?

Novo na Metroplay: Duhovne zlorabe in psihološke manipulacije | Zmago Švajncer Vrečko