Šamani potrebujejo duhove, tako duhovi potrebujejo šamane

5. 11. 2015
Deli

V zakotnih predelih Rusije je šamanska tradicija še vedno živa. Od starejših šamanov so preživeli tisti, ki so se znali prilagoditi brutalni politiki komunističnega sistema in se umakniti. Podobno usodo je doživel tudi Jakov Nikitič, ki opisuje staro šamansko modrost.

Šaman Jakov Nikitič živi v majhni vasi na sibirskem delu Urala, sredi pokrajine, prepredene s številnimi rekami in jezeri, v kraju Khanty-Mansy. Prihaja iz stare šamanske družine, ki je verovala v živalske duhove, ki vladajo naravi.

Sveto mesto boga reke Yugan

Sveto mesto, na katero nas je odpeljal Jakov Nikitič, leži sredi gozda, daleč od naselij. Brez vodiča bi ga težko našli. V notranjosti svetega kraja je lesen kip boga reke Yugan, v njegovi bližini pa stojijo kipi njegovih družinskih članov. Khantyčani mu ob vsakem obisku prinesejo darove. Mi smo prinesli rusko čokolado, za kar smo bili poplačani. Jakov Nikitič je vprašal duha boga reke Yugan, ali bi nam želel kaj podariti, odgovor je bil pritrdilen. Šaman je odrezal košček obleke z idola in nam ga svečano izročil, medtem ko je duh naša telesa napolnil s svojo energijo.

Šamani, kot je Jakov Nikitič, so v neprestanem stiku z duhovi in božanstvi. Ta vez je še bolj pristna, ko šaman pade v trans. Da bi prišli v stanje transa, šamani iz ljudstva Khanty bobnajo in pojejo. Med izvajanjem ritualov, ki jih imenujejo 'kamlaniye', pa namesto bobnov uporabljajo 'kamu' oziroma svojevrstne ropotulje. Vibracije, ki jih proizvajajo, vodijo šamana na njegovi poti. Včasih uporabljajo tudi psihoaktivno gobo mušnico in borovo smolo, ki sta šamanova vodnika na njegovem potovanju. S temi pomožnimi sredstvi šaman prehaja skozi 'luknjo v zemlji' na 'drug svet'. Namen šamanovega potovanja je največkrat ozdravitev bolnega.

Iniciacija šamana

Šamani običajno prihajajo iz družine šamanov. Že ob rojstvu pripadniki družine po določenih znakih vidijo, ali je otrok izbran za šamana. Tak znak je lahko kakšna posebnost na telesu: znamenje, šesti prst na roki ali nogi in podobno.

Iniciacija šamana je poseben ritual, ki se nekaterim lahko zdi tudi neuravnovešen, ker je izbrani v dolgotrajnem napadu nenavadnega vedenja – v stanju šamanske norosti. Lahko se pojavi kadar koli, pogosto pa je povezana s smrtjo družinskega člana. Takrat trpi zaradi težkih sanj, zapušča hišo in dolgo časa preživi sam v tajgi. Ko z meditacijo in podobnimi tehnikami uspe pridobiti oblast nad duhovi, postopoma okreva, da bi korak za korakom postal polnopravni šaman.

Rituali so hrana za duhove

Bolezen nastane, ko zli duh zavede ali ugrabi človeško dušo, pravi Jakov Nikitič. Delitev duše in telesa lahko privede do smrti. Ob pomoči duhov šaman zavedeno ali ugrabljeno dušo odvede na druge svetove. Tam jo osvobodi obsedenosti od zlega duha – s silo ali z darovi. Kot odkupnina lahko služi srna, katere življenjsko energijo sprejme duh. Ko šaman pridobi zavedeno ali ugrabljeno dušo, jo vzame v usta in jo golta, da je ne bi izgubil pri vrnitvi na ta svet. Tako rešeno dušo izpiha skozi čakro na glavi nazaj v telo obolelega. Tako telo in duša ponovno postaneta eno, bolezen pa je ozdravljena.

Da bi obvladal zle duhove, mora imeti šaman vsaj enega dobrega duha. Poznati mora področja, kjer najde dobre duhove. V vasi Jakova Nikitiča, Usanovu, duhove imenujejo 'nevidni Khanty'. Kadar so vidni, so oblečeni v normalna oblačila, vendar so izredno veliki. Prebivalci Usanova pravijo, da je na vzpetini v bližini vasi pogosto mogoče videti take duhove. Hrib je vaško svetišče, zato na ta kraj ne smejo stopiti tujci in ženske. V nasprotnem bi razjezili nevidnega Khanty.

Tako kot šamani potrebujejo duhove, tako duhovi potrebujejo šamane, pojasnjuje Jakov Nikitič. Duhovi ne posedujejo fizičnega telesa, če pa želijo delovati na tem svetu, ga potrebujejo. Duhovi potrebujejo stik s fizičnim svetom, da bi lahko ostali nabiti z energijo. Ko se šaman odloči, da zaradi kakršnega koli razloga prekine stik z določenim duhom, lahko ta postane izjemno agresiven. Včasih odvzame moč njegovi življenjski energiji, kar lahko privede tudi do njegove smrti, trdi Nikitič. Lahko se tudi zgodi, da duh odvzame šamanu dušo in tako povzroči v njem norost in shizofrenijo. Šamani in duhovi živijo v svojevrstni simbiozi. Rituali so energijska hrana za duhove. To hrano šaman daje duhu, da bi si v zameno pridobil njegovo moč.

Ruski šamani

Kako zdravijo šamani? 

Šaman je vzel debelo kovinsko palico. Držal jo je nad ognjem, dokler kovina ni zažarela. Prisotnim je zastal dih. Nekateri med njimi so postopek šamana snemali. Šaman je z jezikom polizal žarečo kovinsko palico. Iz njegovih ust so prihajali oblaki pare. Nato je približal palico k licu bolnega Američana. Izdihnil je v smeri njegovega vratu. Nato je izgovoril nekaj čarobnih formul. Postopek je nekajkrat ponovil. Američan je bil odpeljan v bolnišnico, kjer so zdravniki potrdili, da je vnetje njegovega grla popolnoma izginilo.

Duhovi ljubijo zemeljske votline

Dr. Jevgenij A. Faidiš, biolog z moskovske akademije znanosti, ki je v sklopu svoje raziskave o biofizičnih osnovah šamanskih ritualov transa večkrat obiskal sibirska področja, pravi, da so duhovi vrtiljaki energije, ki se med seboj razlikujejo po svojih lastnostih.

Po njegovem mnenju duhovi ljubijo sibirska prostranstva zaradi zemeljskih votlin. Znano je tudi, da je Sibirija bogata z nafto, tam so tudi ostanki številnih organizmov, ki so davno živeli na našem planetu. Dr. Faidiš meni, da so le-ti ena od oblik energetske hrane duhov. To pa je lahko tako dobro kot slabo, opozarja; če namreč na nekem kraju živi mnogo duhov, nad njimi pa ni človeškega nadzora, duhovi postanejo agresivnejši in naredijo veliko škode. To potrjujejo tudi številke – število samomorov je v teh šamanskih področjih zastrašujoče, zabeležene so številne nepojasnjene smrti, pogosto se pojavljajo duševne bolezni.

J. J. Presnig, parapsiholog in okultist; www.parapsihologija.si

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja