Preobrazba duha na poti k stanju bude

25. 8. 2014
Deli
Preobrazba duha na poti k stanju bude

Budizem, ki je več kot filozofski pogled na svet, predstavlja pot preobrazbe duha, katere cilj je rešiti se trpljenja in njegovih vzrokov. Preobrazba duha pa zahteva, da duh spoznamo in ugotovimo, kako deluje, da bomo lahko odstranili tri najhujše notranje strupe, ki so nevednost, želja in sovraštvo.

Zato moramo analizirati tok zavesti in njene spremembe. Razumeti temeljno naravo zavesti, ki je brez začetka in brez konca in katere kontinuum je ločen od telesne podpore telesa; to je osnova, ki omogoča udejanjanje prvobitne čistosti duha.

Budistična analiza stvarnosti se ujema z ugotovitvami kvantne fizike, ki pravi, da so delci snovi resnični, hkrati pa brez osnovne trdnosti. Enako velja v budizmu: pojavi, ki obstajajo v odvisnosti, ne obstajajo samostojno, sami po sebi. Soodvisnost je globalen koncept. Pojavnemu svetu vlada zakon vzročnosti ali karma. Nastane dinamičen val sprememb videza, glede na vzroke in posledice. Toda to ne pomeni, da obstaja izviren vzrok, negiben in stalen, podoben organizatorskemu načelu. V svetu, ki se nenehno spreminja, so spremembe posledica lastnosti, ki so lastne pojavom. Ko smo vzpostavili pogoje za pojav elementov pojavnega sveta, lahko preidemo k analizi mehanizmov, ki v duhu ustvarjajo nasprotujoča si stanja sreče in trpljenja.

Vsako živo bitje hrepeni po sreči in se hoče izogniti trpljenju. Kako sta sreča in trpljenje, ki ju čutimo, povezana, z zunanjim svetom? V stiku z zunanjim svetom doživljamo reakcije, ki se izražajo v obliki različnih občutenj. Občutke nato presodimo in njihovo izkušnjo povežemo s svojim jazom.

Sreča in trpljenje nimata nujno takojšnjega čutnega vzroka. Znanost pravi, da so vse naše duševne izkušnje posledica elektrokemičnih procesov v naših možganih. Toda fiziološko delovanje ne razloži izkušenj pretanjene zavesti. V budizmu pojem zavesti ne zajema samo možganov. Meditacija in kontemplacija sprožata pretanjena in globoka stanja zavesti, ki imajo moč, da spremenijo fi ziološke procese. Seveda je zavest povezana z našim fizičnim telesom, vendar ni omejena nanj.

Zavest je zmožnost jasnosti in svetlobe, ki omogoča, da zaznavamo in spoznavamo prek neposrednega dojemanja pojavov. Zavest sproža izkušnje, kot so sanje, v katerih čutimo srečo in trpljenje, toda ta občutja ne temeljijo na ničemer snovnem. Ločimo budno zavest, sanjsko zavest in zavest v globokem spanju, ki ni odvisna izključno od naših telesnih čutil. Ko smo raztreseni, naše oko vidi, vendar zavest podob ne zabeleži. Čista zavest je čista spoznavna zmožnost v stanju golega bistva.

Seveda je zavest povezana s telesom, vendar se kvalitativno razlikuje od grobega fizičnega telesa. Kajti vzroki in pogoji, ki jo vzdržujejo, imajo svojo avtonomnost. Zavest se ne prekine niti takrat, ko se onesvestimo, in vztraja v stanjih sanj in spanja, ko je vez s podporo telesa spremenjena. Lahko celo rečemo, da fi zična podpora v izkušnjah, v katerih se zavest loči od telesa in se razvija neodvisno od njega, ni potrebna. Če bi bila zavest izključno snovna in materialna, tako kot obstaja biološka kontinuiteta med starši in otroci, bi bila med njimi določena izkušnja na ravni zavesti. A očitno ni tako.

Če bi morali določiti začetek pojava zavesti, bi bilo to v obliki prapočela in morda bi trdili, da je zavest nastala s preobrazbo neživega sveta. Vendar to ni logično, in zato je bolje, če rečemo, da je zavest kontinuum. Vsak trenutek zavesti izhaja iz predhodnega trenutka zavesti. To, kar imenujemo osebnost, je koncept, pripet na tok zavesti. Ta tok, prav tako kot osebnost, nima ne začetka ne konca. Gre za minljiv kontinuum, ki je odvisen od vzrokov in pogojev, ki se spreminjajo.

Celotno poglavje iz knjige Moja duhovna avtobiografija lahko preberete v poletni številki revije Sensa

14. dalajlama Tenzin Gyatso se je rodil kot Lhamo Thondup. Ko je bil star komaj dve leti, so ga menihi razglasili za 14. zemeljsko utelešenje Avalokitešvare, bodhisatve usmiljenja.

Knjiga Moja duhova avtobiografija je izšla pri založbi Učila International v žepni izdaji; cena 10,90 EUR.

Novo na Metroplay: O psihiatriji in duševnih motnjah | Anica Gorjanc Vitez